Logo Amershipping

Amershipping – Gespotte Schepen door Binnenvaartspotter.nl

📌Wie is Amershipping!

Amershipping B.V. is een veelzijdige logistiek dienstverlener binnen de binnenvaart, actief op zowel het gebied van containervervoer als conventioneel vervoer. Vanuit hun standplaats in Nederland organiseert het bedrijf efficiënte transportoplossingen voor uiteenlopende ladingsoorten, waaronder stukgoed, projectlading en bulkgoederen.

 

Met een uitgebreid netwerk van binnenvaartschepen en een sterke focus op betrouwbaarheid en klantgerichtheid, biedt Amershipping duurzame logistieke verbindingen tussen zeehavens en het Europese achterland. Door jarenlange ervaring en nauwe samenwerking met rederijen, terminals en verladers is Amershipping een solide partner in de moderne binnenvaartlogistiek.

Hieronder vindt u een overzicht van alle schepen van Amershipping die ik tot nu toe heb gefotografeerd. Elk schip is vastgelegd tijdens zijn reis over de binnenwateren. 


Ms Allegonda
"Klik voor meer foto's."

✅ Allegonda

 De Allegonda is een moderne motorvrachtschip, ingebouwd in 2009. Ze is geschikt voor droge lading en beschikt over één ruim met een aluminium Friesche kapluik.

 

Dankzij een tonnage van circa 3.344 ton en een laadcapaciteit van ongeveer 3.700 m³ is zij zeer geschikt voor bulkvracht en projectladingen over Europees binnenwater. 



AM-Explorer
"Klik voor meer foto's."

AM-Explorer

De AM‑Explorer is in 2024 in de vaart gekomen.  

Het casco is ontwikkeld naar het Concordia Damen ontwerp CDS Dry Cargo 110, geoptimaliseerd voor laagwatercondities en brugpassages vanaf ca. 4,30 m vrije kruiplijn. De AM‑Explorer is uitgerust met Scania Stage V-motoren en kan ook op HVO 100 varen, waarmee de CO₂-uitstoot tot 90 % lager ligt dan bij conventionele schepen. 



AM-Voyager
"Klik voor meer foto's."

AM-Voyager

De AM‑Voyager is sinds 2024 in de vaart, voorheen bekend onder de naam Adriana Maria, en is onderdeel van de moderne binnenvaartvloot van  Amer Shipping  

Met geavanceerde Scania Stage V-motoren en geschikt voor HVO 100-brandstof, realiseert het schip tot 90% CO₂-reductie ten opzichte van traditionele binnenvaartschepen.



Beaufort
"Klik voor meer foto's."

Beaufort

De Beaufort werd oorspronkelijk gebouwd in 1980 onder de naam Maria D en is sindsdien in beheer bij Amer Shipping. Het schip is vernoemd naar de Schaal van Beaufort, een internationaal erkende schaal die de windkracht meet, ontwikkeld door de Ierse admiraal Francis Beaufort in 1805 .



MS Breeze
"Klik voor meer foto's."

Breeze

De Breeze is een middenklasse binnenvaartschip van Amer Shipping, gespecialiseerd in droge bulktransporten. Met z’n aluminium schuifluiken, stalen tussendekken en een ladingcapaciteit van ongeveer 1500 m³ is de Breeze ideaal geschikt voor industrieel goederentransport over Europese binnenwateren. 



Ms Bremanger
"Klik voor meer foto's."

Bremanger

Het binnenvaartschip Bremanger is een modern, duurzaam motorvrachtschip dat deel uitmaakt van de vloot van Amer Shipping. Het schip werd in 2020 gebouwd en is ontworpen met het oog op lage waterstanden en een lage kruiplijn, waardoor het geschikt is voor diverse vaargebieden.



ms Jacobus Sr
"Klik voor meer foto's."

Jacobus Sr

De Jacobus Sr is een modern drogeladingschip van ca. 110 × 11,45 m, met een laadvermogen van ongeveer 3.346 ton en een inhoud van 3.700 m³. Het schip beschikt over één ruim zonder luiken. Het schip werd in 2010 gebouwd als Deo Volente en in 2022 overgenomen door Amer Shipping.



Johannes Sr Maasbracht
"Klik voor meer foto's."

Johannes Sr.

In 2025 werd de Johannes Sr. toegevoegd aan de vloot van Amer Shipping. Dit moderne motorvrachtschip, gebouwd bij Ruijtenberg Shipyard in Raamsdonksveer, meet ca. 110 × 11,45 meter en heeft een laadvermogen van ruim 3.250 ton. Met een enkel ruim, hoogwaardige afbouw door Hoogendoorn 1961 en milieuvriendelijke vaareigenschappen is de Johannes Sr. een uitstekend voorbeeld van toekomstgerichte binnenvaart. 



Ms Karel Doorman
"Klik voor meer foto's."

Karel Doorman

De Karel Doorman bouwjaar 1987 is een drogeladingschip van  86 × 9,50 m met een laadvermogen van 1.773 ton. Het schip heeft één ruim zonder luiken en is geschikt voor onder meer nat zandvervoer.

 



Ms Maaspoort
"Klik voor meer foto's."

Maaspoort

Het mvs Maaspoort werd in 1989 gebouwd onder de oorspronkelijke naam Kasia. Het schip is ontworpen voor het vervoer van droge lading.  Door de jaren heen is de Maaspoort regelmatig gemoderniseerd om te blijven voldoen aan de actuele eisen op het gebied van veiligheid, comfort en milieuprestaties.



Ms Maria B
"Klik voor meer foto's."

Maria-B

De Maria B werd in 2011 gebouwd als Elsi‑R en vaart sinds 2017 onder de vlag van Amershipping. Met afmetingen van 110 × 11,45 meter, een laadvermogen van circa 3.198 ton en een laadvolume van ongeveer 3.500 m³, is zij optimaal ingericht voor het transport van nat zand.



Ms Rio Grande
"Klik voor meer foto's."

Rio Grande

De Rio Grande is een robuust motorvrachtschip van Amer Shipping. Met afmetingen van 110 × 11,40 m en een laadvermogen rond 3.049 ton, is zij specifiek ontworpen voor efficiënt en professionele inzet in nat zandtransport. Haar enkele ruim met stalen buikdenning en moderne certificeringen maken haar tot een betrouwbare schakel binnen de vloot.



Ms Rudolf Thea
"Klik voor meer foto's."

Rudolf Thea

De Rudolf Thea werd in 2009 gebouwd en vaart onder de vlag van Amer Shipping. Met afmetingen van circa 105 × 11,45 meter, een laadvermogen van ruim 3.000 ton en een laadvolume van ca. 3.200 m³, is zij uitstekend uitgerust voor het transport van nat zand. Dankzij haar moderne uitrusting, krachtige hoofdmotor en ruime beunconstructie levert zij dagelijks betrouwbare prestaties binnen de Europese binnenvaart.



Ms Samoon
"Klik voor meer foto's."

Samoon

De Samoon is een robuust en karakteristiek motorvrachtschip dat sinds haar bouw in 1959 als Malm 13 diverse verbouwingen heeft ondergaan. Sinds 2019 vaart zij onder haar huidige naam. Met afmetingen van 110 × 11,45 meter, een laadvolume van circa 3.300 m³ en een laadvermogen van 2.629 ton is zij specifiek ingericht voor het transport van nat zand.



Ms Viento
"Klik voor meer foto's."

Viento

De Viento (bouwjaar 2020) is een modern en bijzonder zuinig motorvrachtschip met een ruime capaciteit (~2.661 ton / ~4 200 m³), geschikt voor nat zandtransport. Dankzij geavanceerde aandrijftechniek en accu-gebaseerde systemen onderscheidt ze zich in efficiëntie en minimale uitstoot binnen de huidige vloot



Ms Volturno
"Klik voor meer foto's."

Volturno

De Volturno werd in 1988 oorspronkelijk gebouwd als Henma. Sinds 2023 vaart zij als moderne zandcarrier met een laadvermogen van circa 2.811 ton (ca. 4.000 m³) en afmetingen van 110 × 11,40 meter. Dankzij haar robuuste constructie en een ruim, is zij breed inzetbaar in het nat zandtransport.



Beunschip Scheldepoort
"Klik voor meer foto's."

Mbs Scheldepoort

De Scheldepoort is een moderne en goed uitgeruste motorbeunschip, met een degelijk laadvermogen van ca. 2.725 ton. Na een grondige verbouwing in 2020 transformeerde het schip van tankschip naar multifunctioneel beunschip.



Beunschip Scheldestad
"Klik voor meer foto's."

Mbs Scheldestad

De Scheldestad werd in 1985 gebouwd als de tanker Ophir en in 2019 omgebouwd tot modern motorbeunschip. Dankzij haar brede inzetbaarheid, innovatieve spoeltechnologie en krachtige pompsystemen vervult het schip een sleutelrol in het transport van nat zand binnen de binnenvaart.



Logo Klein Amershipping