Rubriek: Tankvaart

 

De tankvaart omvat alle binnenvaartuigen die vloeibare ladingen vervoeren — van brandstoffen en smeermiddelen tot chemicaliën, bitumen,poeder en gas. Hieronder staan de belangrijkste typen, gerangschikt van klein naar groot, met korte kenmerken en waarom ze in de binnenvaart belangrijk zijn.

Bunkerboot / bunkering

Kleine, wendbare schepen die brandstof leveren aan schepen en walinstallaties in havens. Gericht op frequente, korte leveringen.

Brandstoftankers / producttankers (klein)

Zelfvarende tankers voor geraffineerde producten (diesel, kerosine). Meerdere compartimenten en pompsystemen voor veilig laden en lossen.

Tankponton / tankbarge (niet-zelfvarend)

Niet-zelfvarende tanks voor opslag en korte verplaatsingen; worden door sleep- of duwboten verplaatst.

Voedingsmiddelentankers (edible oil)

Tankers voor plantaardige oliën en andere voedselvloeistoffen; vaak RVS of voedselgeschikt afgewerkt voor hygiëne en reiniging.

Bitumen- / asfalttankers

Gespecialiseerde, geïsoleerde en vaak verwarmde tanks om bitumen/asfalt vloeibaar te houden tijdens transport en lossing.

Chemietankers (gecoate en RVS)

Voor agressieve en uiteenlopende chemicaliën; bestaan uit gecoate tanks of volledig roestvaststalen constructies met strikte scheidings- en veiligheidsvoorzieningen.

LPG-tankers (inland)

Voor vloeibaar petroleumgas; specifiek gebouwd voor druk/veiligheidseisen van gastransport op binnenwateren.

LNG-barges en LNG-tankers (inland / bunkering)

In opkomst voor bunkering en vracht; speciaal ontworpen cryogene tanks en strenge veiligheidsmaatregelen.

Poedertankers (bulk-poeder / cementtankers)

Poedertankers vervoeren poedervormige stoffen (zoals cement, vliegas, kalk en soms meel) in speciale silo-achtige tanks. Het laden en lossen gebeurt veelal door pneumatische systemen en gesloten leidingstelsels; dat maakt het lossen onafhankelijk van het weer en stofarm. De leidingen en aansluitingen zijn zwaarder en slijtvaster uitgevoerd dan bij vloeibare tanks, en er zijn filters en afsluitingen om stofemissie te minimaliseren. Poedertankers worden veel gebruikt voor cement- en poederdistributie in Nederland, België en Duitsland. Wikipedia+2Bureau Voorlichting Binnenvaart+2

Standaard binnentanker (middelgroot)

Veelvoorkomend, multifunctioneel tankschip — inzetbaar voor diverse vloeistoffen (olieproducten, aangepaste chemie). Typische afmetingen rond 110 m × 11,4 m; laadvermogen varieert per opbouw.

Grote binnentanker (maximale binnenvaartformaten)

Grotere tankschepen voor grote volumes en zware ladingen; afmetingen en diepgang liggen aanzienlijk hoger en zijn afgestemd op diepte en sluisreikwijdte van bepaalde vaarwegen.


Ontwerp- en veiligheidsaspecten (kort)

  • Poedertankers werken met pneumatisch lossen en gesloten systemen om stofemissie te voorkomen; scheepsleidingen zijn slijtvast en vaak zwaarder uitgevoerd. Wikipedia+1

  • Chemie- en food-tankers gebruiken respectievelijk coatings of RVS en strikte compartimentering om ladingvermenging en contaminatie te vermijden. Wikipedia+1


Slotopmerking

 

Op Binnenvaartspotter geef ik per tankschip een korte omschrijving van het type, de belangrijkste afmetingen en — waar mogelijk — foto’s met een korte caption (bijv. “Cementpoedertanker — pneumatisch lossen en stofarm leidingstelsel”). Als je wilt, maak ik hiervan een kant-klaar blok in dezelfde huisstijl als je andere rubrieken (H2-titel + 3–4 bullets per type) en voeg ik bij elke subtype één voorbeeld-caption toe. Wil ik dat meteen voor je uitwerken?